A biologiatanar.blog.hu a biológia tanításához és tanulásához nyújt sokszínű segítséget. A kétnaponta megjelenő bejegyzések jelenleg 5 témakörbe sorolhatók, amelyek a következők: 1. Biológiai vizsgálatok képes-filmes szemléltetéssel, ellenőrző feladatokkal, 2. Interaktív közép- és emeltszintű érettségi feladatok, 3. Szemléltetés, 4. Tankönyvlektorálás, 5. Ajánló. A különböző témakörök bejegyzései egymással váltakozva jelennek meg, ugyanakkor ezek témakör szerinti csoportosításban is elérhetők (1. ábra).
1. ábra: A blog menüt mobiltelefonon a bal alsó sarokban lévő 3 vonalra kattintva jeleníthetjük meg
Arra is van lehetőség, hogy valaki saját bejegyzést tegyen közzé a biologiatanar.blog.hu-n. Ekkor a kriska.gyorgy@ttk.elte.hu e-mail címre lehet elküldeni a publikálásra javasolt anyagot.
1. Biológiai vizsgálatok képes-filmes szemléltetéssel
Ezeknek a bejegyzéseknek a központjában gyakorlati vizsgálatok állnak, amelyhez feliratozott képek (2. ábra), videók (3. ábra) és interaktív ellenőrző feladatok (4. ábra) kapcsolódnak. Ily módon ezek a bejegyzések a gyakorlatok feladat elvégzése mellett a szemléltetést és a tudás rögzítését is támogatják. A gyakorlati vizsgálatok alanyai olyan nem védett típusélőlények, melyek az antropogén, városi környezetben is könnyen beszerezhetők. Példaként említhetők a kereskedelmi forgalomban megvásárolható zöldségfélék és dísznövények, vagy a degradált társulásokban is megjelenő tömegfajok egyedei.
2. ábra: Farkasalma fiatal hajtásából készült keresztmetszet toluidinkékkel megfestve. Fénymikroszkópos kép (Fotó: Kriska György)
3. ábra: Fiatal búvárpók csípőszúnyog lárvát ejt el
4. ábra: Sárkányfa szárkeresztmetszet szöveti felépítése. Legördülő válaszlistás feladat mobiltelefonos képei alaphelyzetben, a megoldások beírása és ellenőrzése után
2. Interaktív közép- és emeltszintű érettségi feladatok
Ezekben a bejegyzésekben digitalizált érettségi feladatok szerepelnek, amelyek mobiltelefonon is megoldhatók. Ezáltal nem csak a tanórai munkát, hanem az önálló felkészülést is segíthetik. A digitális feladatok tartalmukban azonosak az érettségi feladatokkal, ugyanakkor megoldásuk módjában lehetnek eltérések a számítógépes lehetőségek meghatározottsága miatt. Egy blogbejegyzésből egy témakörhöz (pl. keringési rendszer) tartozó 4-5 feladat érhető el.
3. Szemléltetés
Ezekben a bejegyzésekben térhatású képekkel, vagy filmrészletekkel illusztrálva kerülnek bemutatásra egyes biológiai jelenségek és szűkebb tématerületek. A térhatású képek megtekintéséhez piros-kékeszöld (red-cyan) szemüvegre van szükség (4. ábra).
4. ábra: Piros-kékeszöld (red-cyan) szemüveg anaglif 3D képek nézéséhez
4. Tankönyvlektorálás
Az ELTE TTK Biológiai Intézet oktatói a jobbítás szándékától vezérelve kezdték el lektorálni az Oktatási Hivatal gimnáziumi biológia és biológia-egészségtan tankönyveit. A szakmailag és szakmódszertanilag korrigálandó részekről táblázatos formában adnak részletes információkat, amelyek mellett a tankönyv érintett oldalai is megtekinthetők a blogon. A munka jelenleg is folytatódik biológia tanárszakos ELTE hallgatók bevonásával.
5. Ajánló
Ezek a blogbejegyzések a biológia oktatáshoz, tanulásához kapcsolódó honlapokról, filmekről, programokról adnak ajánlást.
A Biológiatanár blog szerkesztője: Kriska György
MTMT munkásság (összes publikáció): Magyar Tudományos Művek Tára
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.